Tuesday, May 24, 2011

~JIHAD~

Bismillah....[Dengan nama Allah Maha Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang]

Sekadar perkongsian bersama. 

Jihad???

Bila terdengar perkataan ini, pasti bermacam-macam perkara bermain dalam benak kita. 

"Jihad itu apa??"

"Macam mana kalau nak berjihad???"

"Kita kena berperang ke kalau nak berjihad???"

Itu semua persoalan lazim yang sering keluar dari mulut kita. dan sebenarnya pengertian jihad itu terlalu besar. Berjihad bukan bermaksud kita harus ikut serta dalam peperangan. Tanpa kita sedar, kita juga telah berjihad dalam apa yang kita lakukan seharian. Sebagai contoh, apabila kita melihat perempuan berpakaian menjolok mata, kita menahan diri kita daripada memandang perempuan itu. Kita sudah pon berjihad. Berjihad melawan nafsu kita.

Baru semalam saya mendengar tazkirah dari teman serumah saya. Cerita tentang seorang pejuang Islam. 

ABDULLAH YUSUF AZZAM

Pernahkan teman-teman sekalian mendengar nama beliau? Sejujurnya di saat teman saya menyebut nama ABDULLAH YUSUF AZZAM, dalam hati saya juga tertanya-tanya siapakah beliau? Almaklumlah, saya baru saja nak mendalami Islam dengan lebih dalam. Walaupun memang sejak dilahirkan, saya sudah beragama Islam, tetapi tahap keislaman dan keimanan saya belum cukup kuat untuk menjadi seorang muslim yang sejati. InsyaAllah jika diizinkan Yang Maha Kuasa..^_^ {selingan...hehe)

Daripada apa yang teman saya ceritakan, ABDULLAH YUSUF AZZAM ini merupakan salah seorang pejuang Islam yang kuat yang berasal dari Palestin. Bermacam-macam cara yang dia lakukan untuk berjihad menegakkan agama Allah yang satu. Walaupun di saat Israel cuba menakluk Palestin, beliau telah keluar dari Palestin, tidak bermaksud beliau lari. Tetapi tujuan beliau hanya satu. Ingin mengukuhkan dan menambahkan ilmu dan ilmu yang diperoleh akan digunakan balik untuk melawan musuh-musuh Islam. Beliau berjihad dengan cara menuntut ilmu dan menggunakan ilmu beliau untuk melawan balik musuh-musuh Islam.





Jadi daripada cerita ini dapat kita lihat, jihad tidak memerlukan kita untuk berperang. Tetapi setiap tindakan yang kita lakukan, disertai dengan niat yang betul, insyaAllah akan menjadi JIHAD kita dalam menegakkan agama Allah...amin....

Wallahualam

P/s: kalau nak tahu cerita lanjut mengenai ABDULLAH YUSUF AZZAM, boleh lah minta tolong dari pada pak "GOOGLE"..:-D

No comments:

Post a Comment